Brabantse gezelligheid

22 mei 2017 - Frómista, Spanje

Burgos – Frómista,  1826 - 1906 km (80 km)
14 – 28 graden, volop zon, weinig wind

De ochtend hebben we doorgebracht in het sfeervolle Burgos met onder meer een fietstochtje door de stad, een klim naar de resten van een hooggelegen burcht met een prachtig uitzicht over de stad en een bezoek aan de schitterende kathedraal, die zowel van buiten als binnenin adembenemend mooi is. Toen ik de kathedraal uit kwam stonden 3 toeristen mijn fiets te fotograferen. Het waren Amerikanen die omvielen van verbazing over het dat feit wij vanaf Nederland hierheen gefietst waren. Het gesprekje eindigde in een fotoshoot met het hele gezelschap plus fiets; met de belofte dat ik in hun fotoboek zou worden opgenomen als hun  ‘Dutch friend, Inez’. Zo snel maak je dus vrienden op de Camino ….

De tocht van vandaag was niet zwaar. Het grootste deel ging over een glooiende hoogvlakte met -zover je kon kijken - eindeloze graanvelden en heel ver aan de horizon af en toe een groene of rotsachtige heuvel. De klimmetjes waren goed te doen en het was heerlijk weer. Hoewel de temperatuur in de middag behoorlijk opliep (tot een graad of 28) waaide er een lekker windje over de vlakte dat – in combinatie met de rijwind- voldoende verkoeling bracht.

Tegen half 5 bereikten we het stadje Frómista waar we een kamer vonden in een aangenaam hotelletje. Hoewel we dit keer wél terecht hadden gekund in de pelgrimsherberg, kozen we voor iets meer privacy en luxe als tegenhanger van het verblijf in Burgos van gisteren.

We nuttigden een heerlijk koud biertje op het terras samen met een Australisch stel dat de Camino loopt als onderdeel van een reis  door Europa. Hoewel fietsers door sommigen beschouwd worden als tweederangspelgrims zijn er wandelaars – zoals dit echtpaar – die hun bagage van hotel naar hotel laten brengen. Dat is  toch ook niet erg ‘pelgrim-like’, zou je zeggen. Niets ten nadele overigens van deze sympathieke Australiërs.

We moesten nodig weer wat kledingstukken door een sopje slaan en gelukkig was er op de binnenplaats een kale boom die zich een handig wasrek toonde. Dat gaf een leuk beeld voor een foto!

We aten een pelgrimsmaaltijd in ons hotelletje in het gezelschap van Tom en Antoon uit Eersel en Helmond. Vanmorgen in het hotel in Burgos waren we hen al tegen gekomen toen Antoon naarstig op zoek was naar zijn helm, die verloren leek. Gelukkig had hij hem teruggevonden, zo bleek nu. Zij zijn op dezelfde dag uit Nederland vertrokken als wij, maar maken dagelijks gemiddeld iets meer kilometers en hebben al 1 of 2 keer een rustdag ingepland. Het was erg leuk om – na ruim 3 weken onderweg te zijn - met een paar gezellige Brabanders ervaringen en verhalen uit te wisselen. En te merken dat niet alleen wíj ons deze reis gelukkig mogen prijzen met allerlei lieve en behulpzame mensen die op ons pad komen. Dit Santiago-gevoel is kennelijk universeel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Zuster Jeannine:
    Hallo Inez en Menno!
    Sorry dat ik nog niet gereageerd heb... echt te weinig tijd.
    Toch met aandacht jullie boeiende verslagen gelezen!
    Jullie schieten zeer goed op, ik denk bijna aan de eindstreep?
    Nog veel fietsplezier en heerlijke ontmoetingen gewenst.
    Wat een prachtige natuur en gebouwen!
    Lieve groetjes van ons allemaal en courage voor de eindtocht!
    We vergeten jullie niet in ons gebed.
    Zuster Jeannine en medezusters Ninove
  2. Marianne:
    23 mei 2017
    'Binchreading' met maar liefst 5 afleveringen in 1 keer! Beter dan het beste boek! Keep cycling, keep writing...
  3. Sonja:
    23 mei 2017
    Hallo Inez en Menno, wat maken jullie een boeiende reis. Wij lezen met veel plezier en bewondering jullie verslagen! Volgens mij is het waard om gedrukt te worden. Onze bovenbuurvrouw is gisteren teruggekomen uit Santiago. Ze heeft een goede reis gehad en genoten. Nog veel plezier en groetjes Con en Sonja
  4. Henk en Nel:
    23 mei 2017
    Wat heerlijk om weer jullie reis te lezen, nu vanaf een terras in Tsjechisch Zwitserland.
    Voor ons zit de vakantie er bijna op.
    We blijven graag mee genieten met jullie. Veel plezier
  5. Eddy Buisman:
    23 mei 2017
    Wat heerlijk herkenbaar allemaal. Zeker het Spaanse deel. Wij reden nl vanaf Nederland de route Langs Oude Wegen naar Spanje. Jullie beschrijving is erg prettig om te lezen. Jullie komen dichterbij maar.......er komt nog een aardig gebergte aan. Stel je er op in. En zeker even doorfietsen naar de kust. Veel plezier nog.
  6. Marihuela:
    24 mei 2017
    Wat een feest om de verhalen weer te lezen. Dank!
  7. Margareth en wilco:
    24 mei 2017
    Beste Inez en Menno,
    Ik lees met veel plezier de reisverhalen. Zo beeldend geschreven. (Ik fietst met jullie mee)
    ..en de foto's, geweldig! Geniet van deze bijzondere onderneming. Hoop dat jullie nog veel mooie gesprekken mogen hebben met mensen die jullie nog gaan ontmoeten. Hartelijke groeten en veel liefs Margareth
  8. Mariëtte Hegtermans:
    25 mei 2017
    Ik draag nooit een pet, maar heb er nu toch een opgezet om hem voor jullie af te nemen. Jullie genieten zo van jullie reis dat het mij verbaast dat je zo snel gaat. Toch op zoek naar die volle aflaat??? Vergeet niet om aanstaande zondag in Santiago naar de mis te gaan 11:00u (?) en dat gigantische wierookvat heen en weer te zien zwaaien, een hele belevenis! Jullie zijn uiteraard van harte welkom terug in Breda, maar het zou mij niet verbazen als je toch noch door gaat naar de kust.