Met 'dank' aan Napoleon

16 mei 2017 - Peyrehorade, Frankrijk

Labouheyre - Peyrehorade, 1311 – 1415 km (104 km)
20 tot 34 graden, veel zon, weinig wind

Het ontbijt van onze gastvrouw had ten minste de kwaliteit van het diner de vorige avond. (Dat gold overigens ook voor de conversatie.) Haar kookkunsten had ze in elk geval ook weer losgelaten op ons ‘petit dejeuner’ met zelfgemaakte crêpes met nog warme, versbereide jam, yoghurttaart met amandelen en ook nog de gewone Franse ontbijt-onderdelen: stokbrood en croissantjes met boter en zelfgemaakte jam. Een goed begin voor een lange fietstocht.

En dat wérd het! We starten opnieuw met optimaal fietsweer: een graad of 20 en een vrijwel wolkenloze hemel. Ook de rest van de tocht verliep ongeveer zoals gisteren. Labouheyre ligt namelijk midden in Les Landes en we hadden dus nog een kleine 80 km bos te gaan. Het was zo mogelijk nog saaier dan gisteren…... En dat hebben we te danken aan Napoleon. Echt waar. Onder deze keizer is er begonnen met grootschalige aanplant van bomen voor de houtproductie. En die functie heeft dit gebied behouden. Het zijn productiebossen in verschillende ontwikkelingsfasen, waar een paar kaarsrechte, vlakke wegen doorheen lopen. Percelen met volwassen bomen worden afgewisseld met jongere bomen en met stukken nog vrij kale bosgrond met nieuwe aanplant, waar immense beregeningsinstallaties de groei moeten garanderen.

De enige afwisseling werd gevormd doordat op de stille wegen af en toe een automobilist naast me kwam rijden en door zijn geopende raampje verbaasd vroeg of ik echt vanaf Nederland onderweg was naar Spanje; en al rijdend een gesprek aanging over de lengte, duur en zwaarte van de tocht. En dat naar aanleiding van het bordje ‘Breda – Santiago’ achter op mijn fiets. Of een wielrenner die naast me kwam fietsen en vroeg: ‘Vélo electrique’? En niet kon geloven dat ik dit op eigen kracht deed; temeer daar Menno op dat moment uit het zicht verdwenen was en hij veronderstelde dat ik ook nog eens ‘toute seul’ op pad was.

Nadat we rond half 3 Dax passeerden en de Adour overgestoken waren, kondigde zich plotsklaps gelukkig een totaal ander gebied aan. De heuvels kwamen weer terug, inclusief weiden, velden, akkers en pittoreske dorpjes. Wat een verademing! Ook verdween gelukkig een uurtje later ook de ergste hitte doordat wolkenflarden de zon regelmatig enigszins tegenhielden.

Wel hadden we – na zo’n 95 km - wat pech met het vinden van een overnachtingsplek. Uiteindelijk moesten we nog een dorp (en een vrij steile heuvel) c.q. 10 km  verder fietsen dan we gepland hadden omdat de beoogde pelgrimsgîtes en chambres d’hôtes niet beschikbaar waren.

We verblijven nu in het hart van het dorp Peyrehorade, aan de rivier de Gave d’Oleron. Een lieve oude dame, Claudine, is onze gastvrouw. Het logement ziet eruit als een gewoon woonhuis in een rijtje maar heeft binnen enorm veel ruimte. Er is alleen geen plaats om de fietsen buiten neer te zetten, dus die overnachten in de woonkamer tussen het bankstel.

Na een een snelle maaltijd in het dorp zijn we allebei ingestort en hebben we behoefte aan een lange nachtrust. Snel slapen dus.

1. Annemieke:
    18 mei 2017
    Elke dag dus weer spannend of je een slaapplaats zal vinden, en soms dus even zoeken? Echt een groot avontuur en Menno houdt het nog goed vol!!
  2. Gerda en Alle:
    18 mei 2017
    Gerda had me al een paar keer gevraagd:" heb je al weer iets van Inez en Menno gehoord"? En ja hoor weer 4 originele verhalen. Nog steeds elke dag ver boven de beoogde 60 km!
  3. Marianne:
    18 mei 2017
    De anekdote is dat Napoleon zijn hoogste officier bij zich roept en hem opdracht geeft bomen te planten in heel Frankrijk zodat zijn troepen in de schaduw naar de overwinning kunnen marcheren. De officier zegt: "Maar Napoleon, het zal tijden en tijden duren voordat de bonen hoog genoeg zijn om schaduw te werpen en de overwinning op te eisen". Waarop Napoleon zegt: "Des te meer reden om er vandaag mee te beginnen".

Een wijze levensles die ik nu in je hoofd aan de lelijke Franse bossen vol bomen knoop <3
  4. Henk en Nel:
    19 mei 2017
    Wat een mooie verhalen en echt stoer hoor dat je toch bent gaan slapen in die aparte cellen.
    We genieten met jullie mee, zeker nu wij in de caravan zitten tussen de koolzaadvelden in Tsjechie in geweldig mooi weer.
    Mooie reis verder.
  5. Trui:
    22 mei 2017
    Ik heb de grootste bewondering voor jullie dagelijkse voortgang. Succes & Doe zo voort! Trui