Regen, regen en nog eens regen

6 mei 2017 - Mézières-sur-Seine, Frankrijk

Nointel - Mézières-sur-Seine, 452 - 549 km (97 km)
8 tot 10 graden, regen en weinig wind

Niet elke dag kan een feestje zijn.

Het Franse ontbijtje dat onze gastvrouw ons bracht in ons tuinhuisje smaakte heerlijk. So far, so good.

We vertrokken met een gevoelstemperatuur van rond het vriespunt en onder een dreigend wolkendek. Dat beloofde niet veel goeds. En die belofte werd bewaarheid. Na een uurtje ging het miezeren. Al snel veranderde de neerslag in serieuze regen, afgewisseld door hoosbuien en motregen.

Hoewel het landschap niet onderdeed voor dat van de afgelopen dagen, kon ik er niet heel erg van genieten helaas, omdat ik mijn handen vol had aan mezelf. Ook doordat de heuvels steeds hoger werden.

Net als in onze vorige fietsvakanties blijkt ook dit jaar weliswaar dat ‘fietsbenen’ snel tot ontwikkeling komen als je elke dag wat kilometers maakt. En dankzij mijn specifieke voorbereiding gaat dat dit jaar bij mij extra snel. Ook Menno heeft inmiddels geen enkele moeite meer met de afstanden die we per dag afleggen. (Hoewel enig zadelpijn uiteraard niet aan ons beiden voorbij gaat.) Maar als het gaat om ‘klim-benen’ mis ik duidelijk het natuurtalent, of de mannelijke hormonen :-), van Menno, want nog steeds heeft hij ruimschoots de tijd om bovenop de heuvel uit te rusten tot ik daar arriveer. Ik neem mijn rust dan maar tijdens de afdalingen, waar dankzij het landschap met de eindeloze hellingen voldoende ruimte voor is. En oefen gestaag door. En wat is het genieten om knalhard naar beneden te suizen. Zelfs in de regen.

Ook vandaag lagen de dorpjes, waar we doorheen reden, er verlaten bij. Pas rond 14.00 uur troffen we een restaurantje dat open was. De koffie en lunch deden ons goed. We namen ons voor er een niet al te lange fietsdag van te maken. Dus na zo’n 65 km begonnen we rond te kijken naar een overnachtingsmogelijkheid. En dat viel niet mee. Gelukkig was het even droog en besloten we toch maar 15 km verderop ons geluk te beproeven bij de adressen die in ons routeboekje staan. Ook dat viel tegen. Geen plaats, gesloten of niet aanwezig. Inmiddels miezerde het weer. Pas na 97 km konden we ergens terecht. Een soort budgethotel met een badkamer die niet echt lekker ruikt, maar wat maakt het uit als een hete douche, een hapje eten en een bed het enige is waar je naar verlangt.

Het is goed dat we voorbereid zijn op de ups & downs van 'het pelgrimsleven'. We hebben afgesproken nergens over te zeuren en ons niet uit ons humeur te laten brengen als het niet allemaal mee zit. En dat lukt prima! Ook een dag als deze hoort erbij.

En, eind goed, al goed. Morgen weer een nieuwe, mooie dag!

1. Tineke:
    7 mei 2017
    Ik wens jullie morgen een extra fijne (zon) dag
  2. Lia:
    7 mei 2017
    Wat een geweldige verhalen. En Inez... wat schrijf jij geweldig. Ik zie het zo voor me. Wel heftig deze dag. Petje af voor jullie. Je bent wel weer laat aan het schrijven. Goed slapen hoor, je hebt na al dat harde werken en zo veel km's je rust hard nodig. Fijne dag morgen en hopelijk mooi weer!
  3. Gerda en Alle:
    7 mei 2017
    Ik geniet van de verhalen en herken het allemaal. In Mallorca is het nog stteds zonnig en 23'C. Dat is ook jullie vooruitzicht!☔️Wordt☀️
  4. Marijan:
    Lieve Inez en Menno,
    Fantastische avonturen en mooie verhalen, geweldig. Wij hadden een soort gelijke ervaring in de bossen van noord Frankrijk, totaal verdwaald. Gelukkig zijn jullie ook weer op de goede weg beland. En die leuke ervaringen met mensen, daar gaat het om hè bij een pelgrimstocht. Geniet met volle teugen. Jullie zijn kanjers!! Marijan
  5. Irene:
    7 mei 2017
    Wij wensen voor vandaag een droge fietsdag met daarbij nog liefst de wind in de rug en natuurlijk heel veel geniet momenten.
    Liefs H & I
  6. Annette Lensink:
    Beste Inez en Menno,
    Het is een voorrecht om jullie op deze manier beter te leren kennen. Wat een mooie verhalen! Wij verheugen ons op de rest. Geniet!!
    Harmen en Annette
  7. Carina:
    7 mei 2017
    Mooie verhalen! Wat maken jullie veel goeds mee. Wat leuk.
  8. Ine:
    7 mei 2017
    Lieve Inez en Menno, we genieten van jullie mooie verhalen.
    Prachtig opgeschreven door Inez, wat een talent!
    Het wordt morgen vast weer een prachtige dag! Succes!
  9. Mijndert:
    Dag Inez en Menno,
    Wat een prachtige reisverhalen en wat een ontvangst van bijzondere mensen. Veel plezier met jullie verdere reis en hopenlijk blijven jullie je nog vaak verwonderen. Behouden reis .
  10. Chris:
    7 mei 2017
    Bonjour chers pelerins de byciclette,
    Wat een mooie tocht maken jullie,het is niet alleen oefening met de fiets maar ook oefenen met humeur en aanpassen aan de situatie.
    Dat de mensen zo gastvrij zijn is een ervaring die Miek en ik ook zo kunnen koesteren .Wij Nederlanders kunnen daar zeker iets mee.
    Pluk de dag en zorg dat de volgende dag ook te plukken is .
    Demain a l'aube ,a l'heurre ou blanchit la campagne vous partirez.........
    Vous iriez par la foret, vous iriez par la montagne
    Au revoir mes amis
    Mieke en Chris
  11. René:
    7 mei 2017
    Heerlijk om die verhalen te lezen. Wat een mooie ervaringen allemaal. Het zou mij niet verbazen als jullie na jullie fietstocht zelf ergens op de route, waar het altijd mooi weer is, een chambre d'hôte beginnen voor de Compostela gangers.
    Succes verder, houd de moed erin en denk aan de eenvoudige fietswijsheid: na elke klim volgt een afdaling.
    Groet, René
    Oh ja, wij gaan morgen weer gewoon aan het werk. Ik zou liever ergens in Frankrijk door de regen fietsen
  12. Yvonne:
    Stoere Inez en Menno,
    Zojuist jullie bijzondere ervaringen in één ruk door gelezen. Ook ik weet dat je een kei bent in boeiende verhalen schrijven, maar dit slaat echt alles. WAT MOOI!
    Jullie zijn kanjers. Geniet ervan met volle teugen, heel veel succes en ik blijf jullie uiteraard tot het einde volgen. Liefs Yvonne
  13. Zuster Jeannine:
    Beste Inez en Menno,
    Dank voor de mooie reisverslagen.... wat een ervaring en diverse ontmoetingen met
    mensen: op zich al een grote rijkdom; hopelijk wordt het weer droger en warmer.
    Hartelijk dank voor jullie zo positieve reactie van de onvernachting bij ons.
    Het deed ook ons deugd jullie te ontmoeten.
    We wensen jullie een verdere goede reis en Gods' zegen!
    Tot mails en hartelijke groeten van zuster Jeannine en medezusters Ninove
  14. Trui:
    7 mei 2017
    Mooie reisverhalen, maar wij zijn zo blij dat we in Bilbao zijn.... zon, visje, Spaanse wijn; La vita e bella... Wij hebben wel de grootste bewondering voor jullie! Hgr Trui
  15. Dries de kock:
    7 mei 2017
    Inez en Menno mooie verhalen mooi dat wij deze ook konden lezen tot later mooie fietsen
    gr Marion en Dries
  16. Lyn en Wim:
    Lieve Inez en Menno,
    Wat genieten wij van jullie reisverslag.
    Diep respect voor jullie doorzettingsvermogen!!!!
    Wij hopen dat de zon snel tevoorschijn komt zodat jullie verdere reis droog en warm zal verlopen.
    Liefs Lyn en Wim❤❤
  17. Henk en Nel:
    7 mei 2017
    Wat een heerlijke verhalen weer en stoer hoor wat jullie doen. Geweldig als je mensen vindt die zo hun huis en haard aanbieden om te overnachten. Vertrouwen in de mensheid, wat knap in deze tijd.
    Veel fietsplezier en blijf vooral schrijven.
  18. Peter & Corrie Schrauwers:
    7 mei 2017
    Wat een prachtige verhalen !
    Nog heel veel fietsplezier en geniet ervan !
    Groetjes,
    Peter & Corrie Schrauwers
  19. Rosanne:
    7 mei 2017
    Wauw! Wat een bikkels zijn jullie! Ien, ik voel een nieuw project aankomen... iets met een boek.... ;-) Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal
  20. Anja Cools:
    Schitterende verhalen
  21. Philip en Frans:
    9 mei 2017
    Ook wij lezen met veel interesse de reisverslagen van jullie belefenissen op deze prachtige tocht. Veel reisgenot in alle opzichten en vooral lekker (fiets)weer toegewenst want dan ziet de wereld om je heen er toch een stukje plezieriger uit :-)